Tiedotusohjeet tuensaajalle
Tältä sivulta löydät tietoa EMKVR:n tukimahdollisuuksista sekä ohjeita tuen hakemiseen, hankkeiden toteuttamiseen ja maksatuksen hakemiseen.

Tiedotusohje Euroopan meri-, kalatalous- ja vesiviljelyrahaston tuensaajille 2021–2027
Yleiset ohjeet tuen saajalle
EMKVR:n tuki on tuotava esiin kaikessa hanketta koskevassa viestinnässä, joka on suunnattu suurelle yleisölle tai hankkeen osallistujille.
Kaikkia tuensaajia koskevat seuraavat tiedotusvelvoitteet:
Tuki tulee tuoda esiin esimerkiksi nettisivuilla, sosiaalisessa mediassa ja viestintämateriaaleissa.
- Verkkosivut ja sosiaalisen median tilit
Jos tuensaajalla on virallinen verkkosivusto tai sosiaalisen median tilejä, niillä tulee esittää lyhyt, tuen määrään suhteutettu kuvaus toimesta, sen tavoitteista ja tuloksista ja tuoda esiin rahastosta saatava rahoitustuki; - Muut viestintämateriaalit
Jos hankkeeseen liittyy yleisö- tai viestintätoimia, on rahastosta saatava tuki tuotava esille asiakirjoissa ja viestintämateriaalissa; - Tiedotuskyltit ja -julisteet
Tuensaajan tulee asettaa esille yleisön nähtävillä olevalle paikalle juliste tai kyltti, jossa kerrotaan hankkeesta ja siihen saadusta rahaston tuesta.
– Pysyvä tiedotuskyltti tarvitaan, jos hankkeen kokonaiskustannukset ovat yli 100 000 euroa ja hankkeessa tehdään fyysisiä investointeja tai laitehankintoja.
– A3-kokoinen juliste tai elektroninen näyttö riittää niissä hankkeissa, joissa ei ole pysyvän tiedotuskyltin vaatimusta. Juliste tai näyttö tarvitaan siis esimerkiksi kehittämishankkeissa sekä pienemmissä investointihankkeissa.
Jos tuensaaja on luonnollinen henkilö, hänen on mahdollisuuksien mukaan varmistettava, että yleisön nähtävillä olevassa paikassa tai sähköisellä näytöllä on saatavilla tietoja toimesta ja siihen saadusta EMKVR:n tuesta.
Mikäli tuettuun fyysiseen investointiin on mahdoton kiinnittää tai asentaa julistetta tai elektronista näyttöä esimerkiksi investoinnin pienen koon vuoksi, tulee rahaston antama Unionin tuki osoittaa muulla soveltuvalla tavalla, esimerkiksi käyttämällä tarroja. Liikuteltavien investointien osalta juliste tai näyttö voidaan asettaa näkyville niiden säilytyspaikan yhteyteen, jos niitä ei voi kiinnittää suoraan hankittuun esineeseen.
Jos hankkeen kokonaiskustannukset ovat yli 10 miljoonaa euroa, tulee tuen saajan järjestää hanketta koskeva viestintätapahtuma tai -toimenpide ja ottaa siihen mukaan maa- ja metsätalousministeriö sekä Euroopan komissio hyvissä ajoin.
Tiedotusohjeen kokonaisuudessaan löydät täältä: Tiedotusohje tuensaajalle (PDF) (päivitetty 04/2025)
Unionin tunnuksen ja logojen käyttöohjeita
Rahoituksen alkuperä osoitetaan EU:n tunnuksella (Euroopan unionin lippu ja maininta ”Euroopan unionin rahoittama” tai ”Euroopan unionin osarahoittama”). Symbolin on oltava näkyvästi esillä kaikissa viestintämateriaaleissa ja verkkosivuilla, jotka käsittelevät toimen toteuttamista.
Tunnusta tulee käyttää EU-rahastoja koskevan yleisasetuksen liitteen IX mukaisesti. Liitteessä kuvataan yksityiskohtaiset graafiset ohjeet ja tekniset ominaisuudet EU-tunnuksen käytöstä. Katso myös ”Toimintaohjeet EU:n rahoituksen saajille” ja ”Brändikirja tuensaajille”.
Käyttövalmiit tunnukset sekä julistetyökalu ovat ladattavissa täältä. EU:n tunnuksen lisäksi EU:lta saatua tukea ei saa tuoda esiin muulla visuaalisella ilmeellä tai logolla. Jos muita tunnuksia käytetään, unionin tunnuksen on oltava vähintään yhtä suuri kuin suurin toinen tunnus.
Jos tuensaaja ei noudata viestintää koskevia velvoitteitaan ja jos korjaavia toimia ei ole toteutettu, tuen myöntäjä voi peruuttaa enintään 3 prosenttia kyseiselle toimelle osoitetusta rahaston tuesta. ELY-keskus voi asettaa tuen myöntöpäätöksessä tiedotukseen liittyviä tukiehtoja.

Usein kysyttyjä kysymyksiä tiedottamisesta
- Nettisivut ja sosiaalisen median tilit: jos tuensaajalla tai hankkeella on nettisivut tai some-tilejä, tulee niillä esittää lyhyt, tuen määrään suhteutettu kuvaus toimesta, sen tavoitteista ja tuloksista sekä tuoda esiin hankkeeseen saatu EU-tuki.
- Muut viestintämateriaalit: EU-tuki tulee tuoda esiin kaikissa hankkeen viestintämateriaaleissa ja asiakirjoissa.
- Tiedotuskyltti tai -juliste: Hankkeissa, joissa tehdään investointeja tai laitehankintoja ja joiden kokonaiskustannukset ovat yli 100 000 e, tarvitaan pysyvä tiedotuskyltti. Muissa hankkeissa, kuten pienemmissä investoinneissa sekä kehittämishankkeissa, tarvitaan vähintään A3-kokoinen juliste tai elektroninen näyttö. Tiedotuskyltti tai -juliste tulee asettaa yleisölle selvästi nähtävillä olevalle paikalle.
- Jos hankkeen tuensaaja on luonnollinen henkilö, hänen tulee viestiä hankkeesta mahdollisilla tuensaajan tai hankkeen virallisilla nettisivuilla sekä sosiaalisen median kanavissa. Henkilökohtaisissa some-kanavissa ei tarvitse viestiä hankkeesta. EU-tuki tulee tuoda esiin kaikissa hanketta koskevissa viestintämateriaaleissa.
- A3-julisteen tai näytön osalta tuensaajana olevan luonnollisen henkilön tulee mahdollisuuksien mukaan varmistaa, että yleisön nähtävillä olevassa paikassa tai sähköisellä näytöllä on saatavilla tietoja toimesta ja siihen saadusta EU-tuesta.
- Tuensaajan tai hankkeen virallisilla sosiaalisen median kanavilla tulee esittää lyhyt, tuen määrään suhteutettu kuvaus toimesta, sen tavoitteista ja tuloksista ja tuoda esiin rahastosta saatava rahoitustuki. Henkilökohtaisilla some-kanavilla ei tarvitse viestiä hankkeesta.
- Jos kyseessä on hankkeen oma some-kanava, EU-tuki kannattaa tuoda esiin esimerkiksi profiilikuvauksessa.
- Jos kyseessä on tuensaajan kanava, joka ei liity pelkästään hankkeeseen, tuen voi tuoda esiin esimerkiksi hankkeesta kertovalla postauksella.
- Rahoituksen alkuperä osoitetaan EU:n tunnuksella (Euroopan unionin lippu ja maininta ”Euroopan unionin rahoittama” tai ”Euroopan unionin osarahoittama”). Muita EU-tunnuksia, kuten rahaston logoa, ei tule käyttää hankeviestinnässä.
- Symbolin on oltava näkyvästi esillä kaikissa viestintämateriaaleissa ja verkkosivuilla, jotka käsittelevät toimen toteuttamista.
- Tunnusta tulee käyttää EU-rahastoja koskevan yleisasetuksen liitteen IX mukaisesti. Liitteessä kuvataan yksityiskohtaiset graafiset ohjeet ja tekniset ominaisuudet EU-tunnuksen käytöstä. Katso myös ”Toimintaohjeet EU:n rahoituksen saajille”.

- ”Toimintaohjeet EU:n rahoituksen saajille”. Täältä löydät yksityiskohtaiset ohjeet EU-tunnuksen käytöstä.
- "Brändikirja tuensaajille". Täältä löydät tarkempia ohjeita ja kuvallisia esimerkkejä tiedotuskylteistä ja julisteista, sosiaalisen median julkaisuista sekä muista viestintämateriaaleista.
- Käyttövalmiit logot löydät täältä: Inforegio - Download centre for visual elements
- Julistetyökalu: Inforegio - Online Generator
- EU:n brändikirja hankkeiden tuensaajille
- Julistetyökalun yläreunasta voi valita kieleksi esimerkiksi suomen tai ruotsin.
- Valitse ensimmäiseksi julisteen muoto. Julisteen tulee olla vähintään A3-kokoinen.
- Täytä hankkeen tiedot.
- Valitse EU-logon tekstiksi Euroopan unionin osarahoittama. Logosivulla voit lisätä myös muita logoja, esimerkiksi hankkeeseen osallistuvien yhteistyötahojen logot. Lisää myös hankkeeseen liittyvä kuva.