Informations­instruktioner till förmåns­tagaren

Informations­­instruktioner till förmåns­­tagaren

Alla EHFVF-stödmottagare ska informera om sina projekt och om EU-finansieringen som de har fått. På denna sida hittar du anvisningar och tips om hur man informerar om projekten.

Silakkarysät Selkämerellä © maaseutuverkosto, Markku Saiha

Informations­­anvisning för Europeiska havs-, fiskeri- och vatten­bruks­fondens stöd­­mottagare 2021–2027

Allmänna anvisningar för stöd­mottagare

Stöd som beviljats från Europeiska havs-, fiskeri- och vattenbruksfonden ska framhävas på allt kommunikationsmaterial som rör genomförandet av en insats och som är avsett för allmänheten eller deltagarna.

Krav som gäller alla stödmottagare

Stöd som beviljats från Europeiska havs-, fiskeri- och vattenbruksfonden ska framhävas på följande sätt:

1. Webbplats och konton på sociala medier
Om stödmottagaren har en officiell webbplats eller konton på sociala medier, ska de innehålla en kort beskrivning av insatsen, dess mål och resultat i proportion till stödbeloppet och framhäva det finansieringsstöd som beviljats från fonden;

2. Övrigt kommunikationsmaterial
Om projektet omfattar kommunikationsinsatser eller insatser som är riktade till allmänheten, ska det stöd som beviljats från fonden framhävas i handlingarna och kommunikationsmaterialet;

3. Informationsskyltar och -affischer
Stödmottagaren ska sätta upp en affisch eller skylt på en plats som är synlig för allmänheten, med information om projektet och det stöd som beviljats från fonden.

  • Om de totala kostnaderna för projektet överstiger 100 000 euro och projektet inkluderar fysiska investeringar eller anskaffning av utrustning, ska stödmottagaren sätta upp en permanent informationsskylt omedelbart när genomförandet av investeringen eller anskaffningen av utrustningen börjar.
    • Om det genomförs flera insatser på samma plats och insatserna får stöd från samma eller olika finansieringsinstrument eller om det i ett senare skede beviljas tilläggsfinansiering för samma insats, ska platsen ha minst en informationsskylt.
  • För andra än ovan nämnda projekt räcker det med en affisch i A3-format eller en elektronisk bildskärm. En affisch eller bildskärm behövs med andra ord för utvecklingsprojekt samt investeringsprojekt som understiger 100 000 euro.

Om stödmottagaren är en fysisk person, ska hen i den mån det är möjligt säkerställa att det finns information om insatsen och det stöd som beviljats från EHFVF på den plats eller den elektroniska bildskärm som är synlig för allmänheten.

Om det inte är möjligt att fästa eller montera en affisch eller en elektronisk bildskärm på den fysiska investeringen, till exempel på grund av investeringens ringa storlek, ska Unionens stöd som beviljats från fonden framhävas på något annat lämpligt sätt, till exempel med klistermärken. Vad gäller flyttbara investeringar kan affischen eller bildskärmen sättas upp intill deras förvaringsställen om affischen eller bildskärmen inte kan fästas direkt på det anskaffade föremålet.

Vad gäller insatser med totala kostnader som överstiger 10 000 000 euro, ska stödmottagaren anordna ett kommunikationsevenemang eller en kommunikationsinsats enligt situationen och i god tid involvera Europeiska kommissionen och jord- och skogsbruksministeriet.

Hela informationsanvisning finns här: Informationsanvisning för stödmottagare (PDF)

Finansieras av Europeiska unionen logo

Instruktioner för användningen av unionens emblem och logotyper

Finansieringens ursprung visas med EU:s emblem (EU:s flagga och texten ”Finansieras av Europeiska unionen” eller ”Medfinansieras av Europeiska unionen”). Emblemet ska vara framträdande placerat på allt kommunikationsmaterial, såsom tryckta eller digitala produkter, webbplatser och mobilversionerna av dem, som rör genomförandet av en insats och som är avsett för allmänheten eller deltagarna.

Emblemet ska användas i enlighet med bilaga IX i den allmänna förordningen om EU-fonderna. I bilagan beskrivs närmare grafiska anvisningar och tekniska egenskaper för användningen av EU-emblemet. Läs också ”Vägledning för mottagare av EU-medel”.

Användbara emblem och affischverktyg kan laddas ner här. Utöver EU-emblemet får stödet från EU inte lyftas fram med någon annan visuell identifikation eller logotyp. Om det används andra emblem, ska unionens emblem vara minst lika stort som det största andra emblemet.

Om stödmottagaren inte fullgör sina skyldigheter som gäller kommunikationen och om korrigerande åtgärder inte har vidtagits, kan den som beviljar stödet dra tillbaka högst 3 procent av stödet från fonderna till den berörda insatsen. NTM-centralen kan sätta upp villkor som gäller informeringen i sitt beslut där stödet beviljas. Då förutsätter utbetalningen av stödet att villkoren följs.

Vanliga frågor om informations­­instruktioner

Följande informationskrav gäller för alla projekt:
  1. Webbplats och konton på sociala medier: Om stödmottagaren har en officiell webbplats eller konton på sociala medier, ska de innehålla en kort beskrivning av insatsen, dess mål och resultat i proportion till stödbeloppet och framhäva det finansieringsstöd som beviljats från fonden.
  2. Övrigt kommunikationsmaterial: Om projektet omfattar kommunikationsinsatser eller insatser som är riktade till allmänheten, ska det stöd som beviljats från fonden framhävas i handlingarna och kommunikationsmaterialet.
  3. Informationsskyltar och -affischer: Stödmottagaren ska sätta upp en affisch eller skylt på en plats som är synlig för allmänheten, med information om projektet och det stöd som beviljats från fonden.
  Vad gäller insatser med totala kostnader som överstiger 10 000 000 euro, ska stödmottagaren anordna ett kommunikationsevenemang eller en kommunikationsinsats enligt situationen och i god tid involvera Europeiska kommissionen och jord- och skogsbruksministeriet.
  • Om stödmottagaren är en fysisk person, ska stödmottagaren informera om projektet på stödmottagarens eller projektets eventuella officiella webbplats och i sociala medier. I de personliga sociala medierna behöver man inte informera om projektet. EU-stödet ska lyftas fram i allt kommunikationsmaterial som gäller projektet.
  • I fråga om A3-affischen eller bildskärmen ska den fysiska person som är stödmottagare i den mån det är möjligt säkerställa att information om insatsen och EU-stödet finns tillgänglig på en plats som är synlig för allmänheten eller på en elektronisk bildskärm.
  • Om stödmottagaren eller projekt har officiella konton på sociala medier, ska de innehålla en kort beskrivning av insatsen, dess mål och resultat i proportion till stödbeloppet och framhäva det finansieringsstöd som beviljats från fonden; I de personliga sociala medierna behöver man inte informera om projektet.
  • Om det är fråga om projektets egen sociala medier lönar det sig att lyfta fram EU-stödet till exempel i profilbeskrivningen.
  • Om det är fråga om ett konto för stödmottagaren som inte enbart hänför sig till projektet, kan stödet lyftas fram till exempel genom ett inlägg om projektet.
  • Finansieringens ursprung visas med EU:s emblem (Europeiska unionens flagga och texten ”Finansieras av Europeiska unionen” eller ”Medfinansieras av Europeiska unionen”). Andra EU-emblem, såsom fondens logotyp, ska inte användas i projektkommunikationen.
  • Emblemet ska vara framträdande placerat på allt kommunikationsmaterial som rör genomförandet av en insats.
  • Emblemet ska användas i enlighet med bilaga IX i den allmänna förordningen om EU-fonderna. I bilagan beskrivs närmare grafiska anvisningar och tekniska egenskaper för användningen av EU-emblemet. Läs också ”Vägledning för mottagare av EU-medel”.
Se närmare anvisningar till stödmottagarna här:
  • EU Brandbook”. Här hittar du närmare anvisningar och exempel på informationsskyltar och affischer, publikationer i sociala medier och annat kommunikationsmaterial.
  • I den övre kanten av affischverktyget kan man välja till exempel finska eller svenska som språk.
  • Välj först affischens form. Affischen ska vara minst lika stor som A3.
  • Fyll i uppgifterna om projektet.
  • Välj som text till EU-logotypen "delfinansieras av Europeiska unionen". På logosidan kan du också lägga till andra logotyper, till exempel logotyper för de samarbetsparter som deltar i projektet. Lägg också till en bild av projektet.
Om stödmottagaren inte fullgör sina skyldigheter som gäller kommunikationen och om korrigerande åtgärder inte har vidtagits, kan den som beviljar stödet dra tillbaka högst 3 procent av stödet från fonderna till den berörda insatsen.